Opleiding tot verkeersregelaar

13-11-2020

De opleiding landelijk bevoegd verkeersregelaar volgen bij JDA Verkeer & Veiligheid, wat kun je verwachten?

Als landelijk bevoegd verkeersregelaar volg je een theoretisch en praktisch gedeelte van de opleiding. Beide onderdelen worden afgesloten met een examen, slaag je voor de twee onderdelen dan mag je jezelf landelijk bevoegd verkeersregelaar noemen!

Theorie

Je start dus eerst met de basis voordat je de weg op kan: de theorie. Je leert bijvoorbeeld over de wet en regelgeving rondom verkeersregelaars, wat de juiste tekens zijn, hoe je een veilige situatie creeërt voor jezelf en de weggebruiker, enz. Aan het eind van het theoretische gedeelte doe je meteen examen.

                Bron: https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/de-verkeersregelaar

Praktijk

De eerste dag zit er op. In de basis weet je nu als het goed is hoe je als verkeersregelaar de weg op moet en ga je de theorie toepassen in de de praktijk. Nu mag je oefenen op de weg. Dat is best spannend want het is geen simulatie, dit zijn échte verkeersdeelnemers. Maar geen zorgen, de instructeur laat je zien hoe het moet. Hij zal je stap voor stap bekend maken met het regelen van het verkeer. Wist je trouwens dat je niet zomaar op een willekeurige kruising mag opleiden en examineren? Het moet een goedgekeurde kruising zijn. De politie en de wegbeheerder gaan daar over. Een kruising kan ook later weer afgekeurd worden als examenkruising. Bijvoorbeeld omdat er te weinig aanbod van verkeer is, omdat de snelheid te hoog is of omdat de kruising te ‘simpel’ is om een goed examen af te leggen. Er worden ook kruisingen in verloop van tijd afgekeurd omdat deze bijvoorbeeld in de tussentijd is omgebouwd tot rotonde. 

Examen

Tijd voor het examen! Nu mag je laten zien wat je de afgelopen dagen hebt geleerd. Een afgevaardigde van de politie en je instructeur beoordelen je vaardigheden. Doorgaans duurt het praktijkexamen zo’n 10 tot 15 minuten. Je wordt beoordeeld op deze punten:

  • Veiligheid en doorstroming
  • Tijdig geven van aanwijzingen
  • Het geven van officiële aanwijzingen
  • Bepalen van uw positie op de kruising
  • Inspelen op de ter plekke geldende regels
  • Inspelen op weggebruikers
  • Inspelen op bijzondere voertuigen
  • Houding en uitstraling
  • Verkeersinzicht
  • Anticiperen
  • Duidelijke aanwijzingen geven
  • Communicatie naar weggebruikers
  • Omgaan met stress en agressie
  • Gebruik van hulpmiddelen (zoals een fluit)
               Examinering op examenkruising in Oosterhout. Foto: David Ekstein

En dan…

De afgevaardigde van de politie geeft aan de Stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL) door of je geslaagd of gezakt bent. Ben je gezakt kun je een herexamen doen. Ben je geslaagd dan vragen wij een aanstellingspas aan voor jou. Dit kan alleen als je een geldige VOG kan overleggen. Met je pas legitimeer je jezelf als verkeersregelaar aan een BOA of politieagent als er een controle plaatsvindt.

En dan kun je aan de slag bij tal van grote en kleine, bekende en onbekende opdrachtgevers. Zin in? Solliciteren doe je hier!

 

 

 

Bronnen:
https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/de-verkeersregelaar
https://aanstellingspas.nl/#/faq/
https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/de-verkeersregelaar
http://www.verkeersregelaar-verschuur.nl/opleiding-verkeersregelaar/
PS: Wij werken wat betreft deze opleiding nauw samen met Verschuur Verkeersregelaars. 

Is er een calamiteit en heb je direct een verkeersregelaar nodig?
Wij zijn 24/7 bereikbaar: +31 (0) 416 241 200

Contact

Voor vragen en aanvragen over onze diensten staan wij je graag te woord.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.